Heta Hyttinen muistaa edelleen elämänsä noloimman haastattelun: “Kyllä sen huomaa, onko toimittaja perehtynyt asiaan vai ei”

Media-alan konkari, toimittaja-juontaja-manageri Heta Hyttinen vieraili keskiviikkona HattuMedian musiikkitoimittajien tapaamisessa.

Pitkän uran niin television, radion kuin printtimediankin parissa tehnyt Heta avasi tilaisuudessa nuorille sitä, kuinka media-ala toimii ja millaisia työmahdollisuuksia erityisesti musiikkimediassa tänä päivänä on. HattuMedian nuoria toimittajia kiinnostivat erityisesti Hetan näkemykset siitä, kuinka ura media-alalla saadaan alkuun.

– Kontaktiverkoston luominen on ensiarvoisen tärkeää. Vaikka osaisi kirjoittaa ja kuvata ja tehdä vaikka mitä todella hyvin, on vaikea tehdä mediaa ammatikseen, jos ei tunne ketään, Heta pohti.

Heta neuvoi nuoria lähtemään rohkeasti mukaan monenlaisiin juttuihin sekä muistamaan, että aina kannattaa esittäytyä uusille ihmisille. Hyvällä tavalla mieleen jäänyt tyyppi palkataan helpommin töihin kuin rekrytoijalle täysin vieras ihminen.

Potentiaalisia alan työllistäjiä löytyy Hetan mukaan edelleen perinteisistä mediataloista, vaikkakin media-alan työpaikat ovat viime vuosina vähentyneet ja musiikkijournalismin sisältö on muuttunut aiempaa pintapuolisemmaksi. Toisaalta median murroksen myötä itsensä työllistämisen mahdollisuudet ovat parantuneet.

–Vloggarit ja bloggarit ovat tuoneet alalle täysin oman mausteensa, mikä on tosi hieno juttu. Nykyään kuka tahansa voi ryhtyä musiikkitoimittajaksi milloin tahansa perustamalla kanavan ja alkamalla tehdä sisältöä, Heta pohti.

“Olisipa tässä kuoppa
ja häviäisinpä vain hetkeksi”

Alan työllisyystilanteen avaamisen lisäksi Heta kävi puheenvuorossaan läpi sitä, millaisia taitoja toimittajalta vaaditaan ja mistä hyvä journalistinen tuotos on tehty.

Avaimet hyvän jutun syntymiseen ovat Hetan mielestä totuudenmukaisuus, terävä näkökulma, riittävät taustatiedot, mielenkiintoinen tarina, tekijän kuvallinen ja kielellinen taidokkuus sekä aiheen riittävä kyseenalaistaminen. Myös klikkaukseen houkuttelevat otsikot ovat tänä päivänä välttämätön osa alaa.

Haastatteluun valmistautumisen merkitystä Heta avasi oman uransa esimerkkien kautta. Hän kertoo muistavansa edelleen, miten legendaarisessa Jyrki-ohjelmassa 2000-luvun taitteessa hän esitti ehkä uransa noloimman kysymyksen silloiselle Nightwish-yhtyeen solistille Tarja Turuselle.

– Kysyin jotain, että mitäs mieltä olet tästä death metallista, jota tekin vedätte. Tarja oli ihan että täääh. Muistan sen ajatuksen, että olisipa tässä kuoppa ja häviäisinpä vain hetkeksi. En ollut valmistautunut haastatteluun ja sillä hetkellä en jotenkin ajatellut yhtään.

Hetan mukaan etenkin pitkästä haastattelusta huomaa nopeasti, onko toimittaja perehtynyt aiheeseensa vai ei. Hyvien kysymysten keksiminen vaatii lähes poikkeuksetta hyvän taustatyön.

–Hyvät kysymykset syntyvät taustatyöstä, nokkeluudesta ja asioiden yhdistelystä. Kuuntele haastateltavaa ja puhu sen kanssa niin kuin puhuisit frendin kanssa. Kokemuksen myötä siihen oppii, Heta summasi.

 

HattuMedian musiikkitoimittajat kokoontuvat seuraavan kerran toimintakeskus Hapessa keskiviikkona 29. maaliskuuta. Toimintaan on jatkuva haku, ja mukaan pääsee olemalla yhteydessä HattuMedian ohjaajiin.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *